social media marketing, social media, marketing, snapchat, facebook, linkedin, instagram, twitter, youtube

10 voordelen van social media marketing

Social media marketing is een interactieve marketingtechniek waarbij we sociale media inzetten om met onze doelgroep in dialoog te gaan. Jaren geleden al heeft sociale media de porno-industrie weggeslagen van de eerste plaats in de top activiteiten op het internet. Wereldwijd zijn maar liefst 2.789 miljard mensen actief op sociale media en die hebben ‘s ochtends vaak àl hun sociale media kanalen al gecheckt vooraleer ze aan het ontbijt beginnen.

De populairste sociale mediakanalen in 2017 zijn onder andere:

  • Facebook
  • Instagram
  • WhatsApp
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter
  • Google+

Wat moet ik met sociale media?

In de 21ste eeuw is social media marketing een belangrijk aspect waar je ook als bedrijf op zou moeten inzetten. Door je aanwezigheid op sociale media krijg je een hoop nieuwe, interessante inzichten in de wensen van je doelgroep. Daarnaast is het de ideale tool om interessante content van op je website te promoten naar een publiek dat anders misschien nooit op je website zou terechtkomen.

1. Bereik een nieuw publiek
Op sociale media bestaat er zoiets als een ‘sneeuwbaleffect’. Als bedrijf start je met enkele volgers, vaak medewerkers van je bedrijf, vrienden, kennissen… Wanneer je een bericht post, zullen die je bericht liken of delen. Op die manier bereik je niet alleen je volgers zelf, maar ook hun vrienden en kennissen. Op die manier stijgt langzaam aan het aantal volgers en wordt je bereik steeds groter.

2. Naambekendheid
Dankzij het sneeuwbaleffect op sociale media, ga je als bedrijf sneller naamsbekendheid creëren. Iemand die geregeld berichten van Bose ziet passeren op sociale media, zal ook sneller aan Bose denken wanneer hij een nieuwe home surround nodig heeft. Op die manier is je merk (zonder dat het je perse geld kost) ‘top of mind’ bij mensen die je anders misschien helemaal niet zou bereiken.

3. Snelheid
Nog voor je nieuws kan lezen in de kranten, of het hebt gehoord in het nieuws, heeft het vaak al de ronde gedaan op sociale media. Ook als bedrijf kan je daar je voordeel uit halen. Via sociale media kan je inspelen op nieuws dat heet van de naald komt. Maar je kan er ook gebruik van maken om zelf heel snel informatie te bieden aan je klanten, wanneer je webshop tijdelijk plat ligt, bijvoorbeeld.

4. Positieve invloed op zoekresultaten
Door op verschillende sociale netwerken aanwezig te zijn, en bij de instellingen ook steeds je website te vermelden, creëer je links naar je website. En dat boost de zichtbaarheid van je site in Google. De kans dat je website naar boven komt wanneer mensen zoeken naar je diensten/producten, wordt op die manier alleen maar groter. Daarnaast zullen ook je social media profielen in de zoekresultaten terecht komen. Je kan ze bezien als mini-websites die voor extra exposure zorgen.

5. Persoonlijke interactie
Sociale media is heel persoonlijk. Door in gesprek te gaan met je volgers, leer je hen beter kennen en ga je sneller een vertrouwensband met hen opbouwen. Elk social media kanaal is op een andere manier geschikt om in te zetten, afhankelijk van je doelgroep. Geef hen een blik achter de schermen, zet een foto-wedstrijd op poten of vraag naar hun mening om een persoonlijk contact op te bouwen.

6. Interessante inzichten in je reputatie
Hoewel je enerzijds een persoonlijke band opbouwt op sociale media, is anderzijds de afstand tussen mensen er een stuk groter dan in het echte leven. Mensen die niet tevreden zijn, zullen dat op sociale media veel sneller durven uiten.

Leg je oor te luister door af en toe je bedrijfsnaam door de social media zoekfuncties te halen. Je komt een hoop interessante dingen te weten. En je kan erop inspelen! Was iemand niet tevreden? Neem dan de tijd om te luisteren wat de klachten zijn en probeer hen tegemoet te komen, met een kortingsbon bijvoorbeeld. Zelfs je excuses voor het ongemak kunnen een grote impact hebben op het gevoel waar je klant nadien mee blijft zitten.

7. Meetbare inzichten
Je kan niet alleen controleren wat mensen over je merk zeggen. Je hebt ook een hoop data waaruit je kan afleiden hoe goed je bedrijf in de markt ligt. Hoeveel likes heb je? Zijn dat er meer dan je rechtstreekse concurrenten? Krijg je veel interacties op je posts? … Het aantal likes, retweets, volgers, shares, enzovoort, geef een goed beeld van je positie in vergelijking met soortgelijke bedrijven.

8. Meer trafiek op je website
Door mensen te inspireren en ze in contact te brengen met je merk, verhoog je de trafiek naar je website. Bovendien is sociale media heel handig om interessante content van op je website te delen. De kans is groot dat je dit artikel over sociale media gewoon toevallig op Facebook tegenkwam. Maar nu zit je wel mooi op onze website, die je anders misschien nooit ontdekt zou hebben.

9. Lead generation
Een nieuw publiek bereiken en naamsbekendheid creëren, zorgt ervoor dat je nieuwe leads, potentiële klanten, bereikt. De kans dat je op sociale media onmiddellijk aan hard selling gaat doen, is klein. Maar je aanwezigheid en interactie heeft wel een positieve invloed op het denkproces van je volgers wanneer ze iets gaan kopen. De kans dat ze dan bij jou kopen, is uiteraard groot.

10. Goedkope marketing
Hoewel we bij Edge.be ook wel aanraden om betaald te adverteren op sociale media, kan je aanwezigheid en activiteit op zich ook al wel voldoende zijn als marketing techniek. Je bereikt nieuwe mensen, leidt meer mensen naar je website, leert je potentiële klanten beter kennen en beïnvloedt ze om een aankoop te doen. En voorlopig kost het je alleen maar tijd!

Investeer in het juiste kanaal

Op welk kanaal je best aanwezig bent, hangt volledig af van de business waarin je werkt. Elke social media kanaal heeft namelijk een ander type doelgroep.

Facebook
Ongeveer twee miljard mensen zijn actief op Facebook. Het is dan ook één van de populairste sociale media kanalen wereldwijd. Leeftijd en geslacht doen er in dit geval niet echt toe. Wat je vooral moet onthouden, is dat mensen Facebook bekijken ter ontspanning. Op Facebook wil je niet te maken hebben met opdringerige of egocentrische mensen. Je wil er gewoon interessante nieuwtjes lezen, ludieke filmpjes bekijken en vooral een leuk contact hebben met je vrienden en familie.

Instagram
Instagram is nog zo’n ontspannende waar het allemaal wat ludieker mag zijn. Leuke foto’s van het leven achter de schermen van een merk of inspirerende beelden van de laatste collectie, bijvoorbeeld. Is je doelgroep tussen de 18 en 45 jaar? Dan moet je absoluut inzetten op Instagram.

Twitter
Twitter is een beetje een buitenbeentje en is vooral interessant om korte, snelle updates te geven. Nieuwssites of blogs kunnen hier goed gebruik van maken om hun laatste posts te verspreiden. Wist je trouwens dat heel veel journalisten op actief zijn op Twitter om snel nieuws te verzamelen? Als bedrijf kan je daar zeker en vast je voordeel uit halen.

LinkedIn
We noemen LinkedIn wel eens de Facebook voor het bedrijfsleven. LinkedIn wordt enerzijds gebruikt om als werkzoekende in contact te komen met werkgevers. Het is één groot CV. Maar daarnaast wordt LinkedIn ook gebruikt door bedrijven om hun kennis aan te tonen met diepgaandere artikels en slideshares. Is jouw bedrijf vooral B2B minded? Dan kan een profiel op LinkedIn zeker van pas komen!

YouTube
Heb je veel videomateriaal ter beschikking, of kan je je kennis aantonen aan de hand van een reeks boeiende tutorials? Ga dan zeker aan de slag met YouTube! Iedere dag kijken mensen er gemiddeld een miljard uur aan video!! Zeker eentje om in overweging te nemen, dus.

Snapchat
Vorig jaar was snapchat nog een ontzettend populair kanaal bij de jeugd, maar ondertussen heeft Instagram een gelijkaardige functie ontwikkeld. Met Snapchat kan je korte video’s en foto’s naar je vrienden versturen. Na een tiental seconden verdwijnt de foto weer. Je kan ludieke filters aan je foto’s toevoegen en het geheel hoeft er helemaal niet ‘super clean’ uit te zien. Integendeel, hoe gekker, hoe beter. Jongeren gebruikten Snapchat om hele conversaties te voegen omdat het leuker is dan een sms te sturen. Heb je een jonge doelgroep en mag het bij jullie allemaal wat speelser? Ga dan zeker Snapchat ontdekken.

Afhankelijk van je doelgroep, kan je het geschikte platform kiezen. Maar uiteraard kan je ook een aantal kanalen combineren om verschillende doelgroepen aan te spreken.

Op Instagram en Pinterest zet H&M foto’s van de huidige collectie in om jongeren te inspireren. Snapchat gebruiken ze dan weer om een blik achter de schermen te bieden tijdens grote fashion events. En op LinkedIn gaan de posts eerder over de zakelijke kant van het bedrijf; de prijzen die ze winnen, nieuwe filialen die openen, vacatures die openstaan, enzovoort. Afhankelijk van het netwerk kan je je boodschap en visuals aanpassen. Een correcte copywriting is hier natuurlijk ook wel nodig.

Betaald adverteren

Eens je wat vertrouwd bent geraakt met de verschillende social media kanalen, en ontdekt hebt welke kanalen voor jouw bedrijf goed werken, kan je ook betaald gaan adverteren.

Edge.be is heel vertrouwd met Facebook marketing. Met bijna twee miljard gebruikers is Facebook de hoofdrolspeler in de sociale media en een ware speeltuin voor marketeers. Bovendien kan je heel doelgericht gaan adverteren naar een specifieke doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentie over pampers maken en die uitsluitend tonen aan moeders van baby’s, peuters en kleuters. Of een advertentie over de sinksenfoor van Antwerpen en die enkel tonen aan mensen die zich in Antwerpen bevinden op het moment dat de sinksenfoor open is. De mogelijkheden zijn eindeloos, en de resultaten zijn er! Daarnaast experimenteren we ook voortdurend met campagnes op Twitter, LinkedIn en Instagram.

Wil jij ook een duik nemen in de wereld van sociale media? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *